Skip to main content
Project

Reels groot, groter, grootst!

Home » Reels groot, groter, grootst!

REELS GROOT, GROTER, GROOTST!

Een specialistische lashing & securing taak

PROJECT | 20 JULI 2021

Wat was de uitdaging?

Reels, ofwel haspels in het Nederlands, worden op verschillende manieren geladen. Soms in een dichte container. Soms op een flatrack. Of zoals in dit geval, waren ze zo groot en zwaar dat ze aan dek vastgezet moesten worden.

“Het gewicht en de afmeting van de reel? Hoe zit het schip eruit? Hoe zit het met de dekbelasting? Allemaal zaken die we meenemen in onze berekeningen. Je zoekt continu naar een gulden midden weg.” geeft Tim Van Essen van Maple Group aan.

Oplossing

Het draait allemaal om goede communicatie tussen de betrokken partijen. Van de klant en stuwadoor tot de surveyors en kapitein. Hoe krijg je de juiste informatie boven tafel? Bijvoorbeeld rondom het benodigde aantal kettingen en het soort hout. Zijn er 30×30, 20×20 of 15×15 balken nodig? En hoe lang moeten ze zijn? Zodat de balken van 6 meter al keurig in de gewenste lengte van 2 meter arriveren op de kade.

Resultaat

“Het doel bij Maple Group is klaar te zijn met sjorren 1 tot 1,5 uur na het laden.” geeft Tim aan. “Zodat de surveyor en kapitein tevreden zijn over het werkresultaat, de handtekeningen gezet kunnen worden en het schip mooi volgens planning vertrekt.”

René van der Werff
Managing Director

Leave a Reply